Jun 21 2016

Moderaterna presenterar nya förtroendevalda

Den moderata kommunfullmäktigegruppen i Landskrona har utsett nya förtroendevalda. Sven Persson tillträder rollen som vice ordförande i Teknik- och servicenämnden och Peder Keiller Alberoth tar plats som ersättare i Kommunfullmäktige.

Johanna Kyander flyttar till Lund. Detta innebär också att hon lämnar landskronapolitiken och sina kommunala förtroendeuppdrag i staden.
Som ett resultat av detta ersätter Sven Persson, i samband med kommunfullmäktige imorgon den 22 juni, henne i rollen som vice ordförande i Landskronas Teknik- och servicenämnd. Eftersom Johanna också lämnar Landskrona Kommunfullmäktige blir nuvarande ersättaren Peder Weibull ordinarie ledamot och Peder Keiller Alberoth tar plats som ny ersättare.

Vi är glada över att ha fått del av Johannas politiska engagemang under några år. Johanna är en tydlig och erfaren politiker som haft ett stort engagemang både för den moderata förening och sina kommunala uppdrag. Vi önskar henne stort lycka till både privat och politiskt när hon nu flyttar tillbaka till Lund där hon fått en stor möjlighet inom sitt arbete i skolvärlden säger Birgitta Persson, moderat kommunalråd.

Några ord om personerna:
Sven Persson
Tidigare vd för Rohm and Haas Nordiska AB i Landskrona och DOW Sverige AB.
Som yrkesverksam i Landskrona sedan tidigt 80-tal och boende i staden de senast 20 åren tog Sven steget in i den formaliserade politiken efter valet 2014 som ersättare i Stadsbyggnadsnämnden. Den nya rollen som vice ordförande  i Teknik- och servicenämnden bjuder på många frågor där Svens mångåriga erfarenhet från industrin kommer väl till pass.

Peder Keiller Alberoth
Delägare i Svensk Kassabandsreklam.
Som ekonom och entreprenör, född och uppvuxen i Landskrona, har Peder stor erfarenhet från och engagemang i det lokala närings- och föreningslivet. Hans engagemang i Falcons innebandy och Landskrona Affärsnätverk (LAN) är de roller som kanske gjort honom mest synlig på hemmaplan. Peder är idag bl.a. styrelseledamot i Landskrona Hamn och var tidigare ersättare i Stadsbyggnadsnämnden.

Samtliga moderata företrädare finner du på http://landskronamoderaterna.se

För frågor kontakta:
Birgitta Persson (m), kommunalråd
076 – 168 94 88

Permanent link to this article: http://landskronamoderaterna.se/moderaterna-presenterar-nya-fortroendevalda/